De 9 moduler på Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse

.

Modul 1 - Planlægning af undervisning

FORMÅL

 At kursisten bliver i stand til at planlægge en effektiv undervisning.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan planlægge undervisning, som tager udgangspunkt i deltagernes situation
  • At kursisten kan analysere sin deltagergruppe og beskrive formål- og læringsmål for undervisningen
  • At kursisten kan strukturere et undervisningsforløb, så de centrale budskaber træder tydeligt frem.

TEMAER

  • Læring og effekt – hvad skal der til for at deltagerne lærer noget og kan bruge det i deres hverdag?
  • Hvordan planlægger vi med udgangspunkt i deltagernes behov og forudsætninger
  • Didaktiske og pædagogiske overvejelser

 

Modul 2 - Undervisningstræning med feedback

FORMÅL

At kursisten bliver i stand til at gøre sin undervisning engagerende og meningsfuld for deltagerne samt reflektere over sin praksis.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan formidle et budskab med overbevisning
  • At kursisten kan gennemføre en deltagerlogisk undervisning
  • At kursisten kan reflektere over egne styrker og udviklingspotentialer som underviser
  • At kursisten kan anvende feedback som refleksions- og læringsmetode

TEMAER

  • Feedback som metode
  • Undervisningsøvelser
  • Refleksion over egne styrker og udviklingsområder

 

Modul 3 - Læring, læringsmiljø og modstand i undervisningen

FORMÅL

At kursisten ved noget om voksnes måde at lære på.

At kursisten er i stand til skabe læringsmiljøer, der fremmer læring.

LÆRINGSMÅL

  • Kursisten kan beskrive nogle af de processer, der kendetegner voksnes læring
  • Kursisten kan argumentere for læringsmiljøets betydning for deltagernes udbytte
  • Kursisten kan forklare hvilke faktorer der fremmer og hæmmer læring, og hvorfor modstand kan opstå
  • Kursisten har strategier til at tackle vanskelige situationer.

TEMAER

  • Hvad vil det sige at lære? – definitioner på læring
  • Hvad skal der til for at skabe et godt læringsmiljø?
  • Hvad er modstand? Hvordan kan underviseren arbejde konstruktivt med vanskelige situationer?

 

Modul 4 - Undervisningsmetoder & principper (dag 1) - Dialog & styring (dag 2)

FORMÅL

At kursisten får flere redskaber til at udvikle engageret og afvekslende undervisning, som passer til deltagerne.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan beskrive fordele og ulemper ved en række metoder
  • At kursisten kan anvende sin viden om undervisningsprincipper til at planlægge varieret og effektiv undervisning
  • At kursisten kan anvende dialog i undervisningen.

TEMAER

  • Undervisningsmetoder – dialog og styring - pædagogisk grundsyn.

 

Modul 5 - Underviserens rolle og personlige kommunikation

FORMÅL

At kursisten bliver i stand til at bruge sin personlige kommunikation og sin rolle bevidst til at skabe ligeværdige møder og rum for refleksion og læring.

LÆRINGSMÅL

  • Kursisten ved, hvad der skal til for at skabe et anerkendende læringsmiljø
  • Kursisten er bevidst om, hvordan den personlige kommunikation påvirker deltagernes mulighed for at lære
  • Kursisten kan skifte mellem forskellige lærerroller og status, afhængig af behov og situation
  • Kursisten har en større opmærksomhed på, hvad der trigger ham/hende.

TEMAER

  • Underviseren som rammesætter og kulturskaber
  • Mønstre i kommunikation
  • Kropssprogets betydning
  • At se kritik som en mulighed fremfor en trussel
  • At give den ”svære besked” uden at krænke modtageren.

Modul 6 - Flipped learning (dag 1) Evaluering og transfer (dag 2)

FORMÅL

  • At kursisten kan anvende videoer i undervisningen
  • At kursisten kan planlægge med henblik på at skabe effekt af sin undervisning
  • At kursisten bliver i stand til bruge evaluering som et lærings – og udviklingsredskab.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan fremstille en læringsvideo og uploade den til YouTube
  • At kursisten kan stilladsere en video – og på den måde anvende den som led i en aktiv læreproces
  • At kursisten kan udvælge og anvende egnede evalueringsformer
  • At kursisten ved, hvad der skal til for at fremme transfer.

TEMAER

  • Flipped learning - video i undervisningen
  • Evalueringsformer som underviseren kan anvende før, under og efter undervisningen
  • Hvad kursisten som underviser kan gøre for at undervisningen får effekt i praksis.

 

Modul 7 - Samtaler og spørgsmål (dag 1) Grupper og samarbejde (dag 2)

Dag 1: Kunsten at stille spørgsmål i undervisningen

FORMÅL

At kursisten kan stille relevante spørgsmål i undervisningen.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan anvende forskellige spørgsmålstyper
  • At kursisten kan skabe gode betingelser for refleksion i undervisningen

 TEMAER

  • Hvordan kan dialog fremme læreprocesser?
  • Hvilke spørgsmål åbner for refleksion?

 

Dag 2:

FORMÅL

At træne planlægning og tilrettelæggelse af en pædagogisk dag sammen med kolleger samt at kunne reflektere og begrunde de pædagogiske valg.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan indgå i et produktivt samarbejde omkring undervisningsplanlægning
  • At kursisten kan planlægge og tilrettelægge et varieret undervisningsforløb
  • At kursisten kan begrunde de valg, der træffes med brug af pædagogiske/didaktiske teorier

TEMAER

  • Hvad gør et samarbejde effektivt?
  • Hvad sker der i grupper?
  • Planlægning af undervisning med kollegaer
  • Pædagogisk/didaktisk refleksion over valg af metoder, principper m.v. i forløbsplanen

Pædagogiske og didaktiske refleksioner – fremlæggelse af gruppeopgaver fra modul 7

FORMÅL

At kursisterne bliver bevidste og reflekterede praktikere / undervisningsplanlæggere.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisterne kan argumentere og begrunde deres pædagogiske og didaktiske valg i forløbsplanen.

 

Modul 8 -  Samarbejde og undervisningsplanlægning - fortsat

Dag 1: Planlægning i grupper

Dag 2: Fremlæggelse af gruppernes pædagogiske didaktiske begrundelser og overvejelser med feedback

 

Modul 9 - Undervisningstræning med feedback

FORMÅL

At kursisten bliver i stand til at gøre sin undervisning engagerende og meningsfuld for sine deltagere samt reflektere over sin praksis.

LÆRINGSMÅL

  • At kursisten kan formidle et budskab med overbevisning
  • At kursisten kan gennemføre en deltagerlogisk undervisning
  • At kursisten kan reflektere over egne styrker og udviklingspotentialer som underviser
  • At kursisten kan anvende feedback som refleksions- og læringsmetode

TEMAER

  • Feedback som refleksions- og læringsmetode
  • Undervisningsøvelser
  • Refleksion over egne styrker og udviklingsområder