De 9 moduler på Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse
.
Modul 1 - Planlægning af undervisning
FORMÅL
At kursisten bliver i stand til at planlægge en effektiv undervisning.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan planlægge undervisning, som tager udgangspunkt i deltagernes situation
- At kursisten kan analysere sin deltagergruppe og beskrive formål- og læringsmål for undervisningen
- At kursisten kan strukturere et undervisningsforløb, så de centrale budskaber træder tydeligt frem.
TEMAER
- Læring og effekt – hvad skal der til for at deltagerne lærer noget og kan bruge det i deres hverdag?
- Hvordan planlægger vi med udgangspunkt i deltagernes behov og forudsætninger
- Didaktiske og pædagogiske overvejelser
Modul 2 - Undervisningstræning med feedback
FORMÅL
At kursisten bliver i stand til at gøre sin undervisning engagerende og meningsfuld for deltagerne samt reflektere over sin praksis.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan formidle et budskab med overbevisning
- At kursisten kan gennemføre en deltagerlogisk undervisning
- At kursisten kan reflektere over egne styrker og udviklingspotentialer som underviser
- At kursisten kan anvende feedback som refleksions- og læringsmetode
TEMAER
- Feedback som metode
- Undervisningsøvelser
- Refleksion over egne styrker og udviklingsområder
Modul 3 - Læring, læringsmiljø og modstand i undervisningen
FORMÅL
At kursisten ved noget om voksnes måde at lære på.
At kursisten er i stand til skabe læringsmiljøer, der fremmer læring.
LÆRINGSMÅL
- Kursisten kan beskrive nogle af de processer, der kendetegner voksnes læring
- Kursisten kan argumentere for læringsmiljøets betydning for deltagernes udbytte
- Kursisten kan forklare hvilke faktorer der fremmer og hæmmer læring, og hvorfor modstand kan opstå
- Kursisten har strategier til at tackle vanskelige situationer.
TEMAER
- Hvad vil det sige at lære? – definitioner på læring
- Hvad skal der til for at skabe et godt læringsmiljø?
- Hvad er modstand? Hvordan kan underviseren arbejde konstruktivt med vanskelige situationer?
Modul 4 - Undervisningsmetoder & principper (dag 1) - Dialog & styring (dag 2)
FORMÅL
At kursisten får flere redskaber til at udvikle engageret og afvekslende undervisning, som passer til deltagerne.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan beskrive fordele og ulemper ved en række metoder
- At kursisten kan anvende sin viden om undervisningsprincipper til at planlægge varieret og effektiv undervisning
- At kursisten kan anvende dialog i undervisningen.
TEMAER
- Undervisningsmetoder – dialog og styring - pædagogisk grundsyn.
Modul 5 - Underviserens rolle og personlige kommunikation
FORMÅL
At kursisten bliver i stand til at bruge sin personlige kommunikation og sin rolle bevidst til at skabe ligeværdige møder og rum for refleksion og læring.
LÆRINGSMÅL
- Kursisten ved, hvad der skal til for at skabe et anerkendende læringsmiljø
- Kursisten er bevidst om, hvordan den personlige kommunikation påvirker deltagernes mulighed for at lære
- Kursisten kan skifte mellem forskellige lærerroller og status, afhængig af behov og situation
- Kursisten har en større opmærksomhed på, hvad der trigger ham/hende.
TEMAER
- Underviseren som rammesætter og kulturskaber
- Mønstre i kommunikation
- Kropssprogets betydning
- At se kritik som en mulighed fremfor en trussel
- At give den ”svære besked” uden at krænke modtageren.
Modul 6 - Flipped learning (dag 1) Evaluering og transfer (dag 2)
FORMÅL
- At kursisten kan anvende videoer i undervisningen
- At kursisten kan planlægge med henblik på at skabe effekt af sin undervisning
- At kursisten bliver i stand til bruge evaluering som et lærings – og udviklingsredskab.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan fremstille en læringsvideo og uploade den til YouTube
- At kursisten kan stilladsere en video – og på den måde anvende den som led i en aktiv læreproces
- At kursisten kan udvælge og anvende egnede evalueringsformer
- At kursisten ved, hvad der skal til for at fremme transfer.
TEMAER
- Flipped learning - video i undervisningen
- Evalueringsformer som underviseren kan anvende før, under og efter undervisningen
- Hvad kursisten som underviser kan gøre for at undervisningen får effekt i praksis.
Modul 7 - Samtaler og spørgsmål (dag 1) Grupper og samarbejde (dag 2)
Dag 1: Kunsten at stille spørgsmål i undervisningen
FORMÅL
At kursisten kan stille relevante spørgsmål i undervisningen.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan anvende forskellige spørgsmålstyper
- At kursisten kan skabe gode betingelser for refleksion i undervisningen
TEMAER
- Hvordan kan dialog fremme læreprocesser?
- Hvilke spørgsmål åbner for refleksion?
Dag 2:
FORMÅL
At træne planlægning og tilrettelæggelse af en pædagogisk dag sammen med kolleger samt at kunne reflektere og begrunde de pædagogiske valg.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan indgå i et produktivt samarbejde omkring undervisningsplanlægning
- At kursisten kan planlægge og tilrettelægge et varieret undervisningsforløb
- At kursisten kan begrunde de valg, der træffes med brug af pædagogiske/didaktiske teorier
TEMAER
- Hvad gør et samarbejde effektivt?
- Hvad sker der i grupper?
- Planlægning af undervisning med kollegaer
- Pædagogisk/didaktisk refleksion over valg af metoder, principper m.v. i forløbsplanen
Pædagogiske og didaktiske refleksioner – fremlæggelse af gruppeopgaver fra modul 7
FORMÅL
At kursisterne bliver bevidste og reflekterede praktikere / undervisningsplanlæggere.
LÆRINGSMÅL
- At kursisterne kan argumentere og begrunde deres pædagogiske og didaktiske valg i forløbsplanen.
Modul 8 - Samarbejde og undervisningsplanlægning - fortsat
Dag 1: Planlægning i grupper
Dag 2: Fremlæggelse af gruppernes pædagogiske didaktiske begrundelser og overvejelser med feedback
Modul 9 - Undervisningstræning med feedback
FORMÅL
At kursisten bliver i stand til at gøre sin undervisning engagerende og meningsfuld for sine deltagere samt reflektere over sin praksis.
LÆRINGSMÅL
- At kursisten kan formidle et budskab med overbevisning
- At kursisten kan gennemføre en deltagerlogisk undervisning
- At kursisten kan reflektere over egne styrker og udviklingspotentialer som underviser
- At kursisten kan anvende feedback som refleksions- og læringsmetode
TEMAER
- Feedback som refleksions- og læringsmetode
- Undervisningsøvelser
- Refleksion over egne styrker og udviklingsområder